Атестація є обов’язковою і її слід проходити раз на п’ять років — ці норми лишилися ключовими у новому Положенні про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН від 09.09.2022 № 805, далі — Положення). А про те, що змінилося, поговорімо детальніше.
І карантинні обмеження, з якими ми стикнулися під час пандемії коронавірусу, і воєнний стан, спричинений військовою агресією росії, змусили нас працювати дистанційно, використовувати різні технічні засоби. Тому в нове Положення внесли норми, відповідно до яких засідання атестаційної комісії можна проводити в режимі відеоконференцій. Кожен педагогічний працівник має право подавати відповідній атестаційній комісії атестаційні документи в електронній формі: формат PDF, кожен документ окремим файлом. Комісія повинна підтвердити отримання документів.
Атестаційна комісія також може надсилати інформацію про проведення засідань працівнику на електронну адресу, яку він вказав у заяві, запрошувати, надсилати сканований підписаний атестаційний лист.
У новому Положенні враховані й форс-мажорні обставини, які унеможливлюють проведення засідання атестаційної комісії чи роботу атестаційної комісії. Атестацію можна відтермінувати до закінчення надзвичайних обставин, які спричинили відтермінування.
Раніше вищу кваліфікаційну категорію, як і відповідні звання, як-от: «старший вчитель», «старший вихователь», «вчитель-методист», «вихователь-методист», присвоювали лише атестаційні комісії ІІ і ІІІ рівнів, а комісії І рівня, тобто на рівні закладу освіти, могли тільки порушувати клопотання про присвоєння вищої кваліфікації чи педагогічного звання перед атестаційною комісією ІІ чи ІІІ рівня. За новим Положенням таке рішення ухвалює атестаційна комісія на рівні закладу освіти. Єдиний, щодо кого не може ухвалювати рішення атестаційна комісія І рівня, — це керівник закладу освіти.
Керівника закладу освіти на відповідність займаній посаді атестує атестаційна комісія ІІ рівня, тобто відповідного органу управління освітою.
Є й певні обмеження до атестаційної комісії І рівня. Цю комісію можна створювати тільки у тих закладах освіти, у яких працює понад 15 педагогічних працівників. Якщо їх у закладі менше 15, то атестацію здійснює атестаційна комісія ІІ рівня, тобто атестаційна комісія відповідного органу управління освітою.
Відповідно до нового Положення секретар атестаційної комісії:
Кваліфікаційні категорії та педагогічні звання, присвоєні до набрання чинності нового Положення, дійсні до атестації педагогічних працівників, проведеної згідно з ним.
Часто саме заступник директора школи виконує функціональні обов’язки секретаря атестаційної комісії.
Якщо раніше члени атестаційної комісії ухвалювали рішення про присвоєння чи неприсвоєння педагогічних звань, певних кваліфікаційних категорій таємним голосуванням, то нове Положення дозволяє комісії самій визначати, як проводити голосування: відкрито чи таємно. Відмітку про це потрібно зробити у протоколі.
Якщо при ухваленні рішення про присвоєння кваліфікаційної категорії чи педагогічного звання в атестаційній комісії рівна кількість голосів розподілилася між «за» і «проти», рішення ухвалюють на користь педагогічного працівника.
І протокол засідання атестаційної комісії, й атестаційні листи мають підписувати лише голова та секретар атестаційної комісії. Раніше була норма, що ці документи підписували всі члени атестаційної комісії.
У додатку до нового Положення подали приклад оформлення протоколу засідання атестаційної комісії.
Якщо атестується голова атестаційної комісії, а головою може бути як керівник закладу освіти, так і його заступник, то він не може головувати. Це стосується тих керівників, які у закладі за сумісництвом займаються викладацькою роботою.
Атестаційна комісія може ухвалювати рішення про вивчення практичного досвіду педагогічного працівника, який атестується. Якщо раніше атестаційна комісія обов’язково мала відвідувати заняття, уроки, позаурочні заходи педагога, який атестується, то тепер, якщо немає питань до педагогічної діяльності працівника, то достатньо документів, які він подав до атестаційної комісії.
Раніше рішення про присвоєння кваліфікаційної категорії чи педагогічного звання атестаційна комісія ухвалювала в присутності педагогічного працівника, тобто його запрошували на засідання. Якщо педагог не міг бути присутнім, то повинен був надавати підтверджувальні документи. Згідно з новим Положенням педагог може бути присутнім на засіданні атестаційної комісії, якщо забажає або якщо виникли питання у членів атестаційної комісії чи до тих документів, які подав педагог, чи до певних показників роботи працівника тощо.
Раніше позачергову атестацію проводили, якщо у міжатестаційний період у педагогічного працівника були певні досягнення, перемоги в конкурсах тощо, що давало підстави для позачергового розгляду документів. За новим Положенням позачергову атестацію можна проводити не лише за ініціативою педагогічного працівника, а й за ініціативою керівника закладу освіти, якщо він встановив погіршення результатів роботи працівника.
Також позачергову атестацію керівника закладу освіти можуть проводити, якщо внаслідок проведення інституційного аудиту в закладі освіти експерти виявили низьку якість освітньої діяльності.
У додатку до нового Положення подали приклади оформлення заяви про проведення позачергової атестації та апеляційної заяви.
Керівник закладу освіти протягом трьох робочих днів після засідання атестаційної комісії, за результатами якого педагогічному працівникові було присвоєно (підтверджено) кваліфікаційну категорію, педагогічне звання, має видати відповідний наказ та ознайомити з ним педагогічного працівника під підпис.
Наказ керівник має подати до бухгалтерії закладу освіти чи до централізованої бухгалтерії, що здійснює бухгалтерський облік закладу освіти, для нарахування заробітної плати та проведення її перерахунку з дати видання наказу про присвоєння наступної кваліфікаційної категорії або присвоєння педагогічного звання.
Якщо педагогічний працівник успішно пройшов сертифікацію, її зараховують як проходження атестації. Сертифікація також є підставою для присвоєння педагогу відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання.
Зарахування сертифікації здійснюється один раз протягом строку дії сертифіката під час чергової або позачергової атестації педагога, що проводять за його ініціативи.
Успіхів у новому навчальному році!
Процедура атестації педагогічних працівників триває ледь не увесь навчальний рік. Нелегко всі процеси тримати в голові — що й коли підготувати, виконати…
Розкладімо по поличках.
Атестація: відповіді «так» чи «ні» на наболілі запитання Що й коли зробити до 20 вересня до 10 жовтня до 20 жовтня до 1 березня до 15 березня до 1 квітня.
Атестація педагогічних працівників — це система заходів, спрямована на всебічне комплексне оцінювання педагогічної діяльності, за якою щодо працівників: визначають відповідність займаній посаді, встановлюють рівень кваліфікації, присвоюють: кваліфікаційну категорію, педагогічне звання.
Увесь порядок атестації визначає Типове положення про атестацію педагогічних працівників.
Хід атестаційного процесу вчителів та інших педагогічних працівників закладу освіти умовно можна поділити на два семестри — на півріччя навчального року.
Перше півріччя навчального року
До 20 вересня — створити атестаційну комісію. Для цього керівник навчального закладу видає наказ, яким: створює атестаційну комісію, затверджує склад комісії. Атестаційна комісія діє один рік — до формування її нового складу. Персональний склад комісії протягом року може змінюватися. Зауважте! Атестаційна комісія утворюється у складі голови, заступника голови, секретаря та членів комісії.
До складу атестаційної комісії закладу (установи) входять за посадами керівник та/або заступник керівника закладу (згідно з визначеними обов'язками), завідувачі відділів, відділень, голови предметно-циклових комісій, методичних об'єднань, керівники філій закладу (за наявності), представник відповідної профспілкової організації.. До атестаційної комісії закладу (установи) також можуть входити керівники (заступники керівника) або педагогічні працівники закладів (установ), педагогічні працівники яких проходять атестацію у цьому закладі, представник засновника або уповноваженого ним органу з числа посадових осіб та представник наглядової (піклувальної) ради закладу (за наявності).
До складу комісії можна включити не лише працівників навчального закладу, а й представників наукових та інших установ, організацій, об’єднань громадян (за згодою). До 10 жовтня — подати всі документи. Керівник навчального закладу має подати атестаційній комісії список педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації. У списку зазначають також: результати попередньої атестації, строки проходження працівниками підвищення кваліфікації. У цей самий строк атестаційна комісія приймає заяви від педагогічних працівників про: позачергову атестацію, перенесення строку атестації. Зауважте! Підстав для позачергової атестації дві: заява працівника, подання керівника чи педагогічної ради навчального закладу.
До 20 жовтня — затвердити списки та графік роботи. Атестаційна комісія має провести своє перше засідання, розглянувши питання щодо затвердження:
а) списків педпрацівників, які атестуються;
б) графіка роботи атестаційної комісії, ухвалення рішення про перенесення строку чергової атестації (хоча можна й в інші строки) тощо.
Педагогічних працівників обов’язково ознайомлюють із графіком проведення атестації під підпис.
Друге півріччя навчального року.
До 1 березня — подати характеристики діяльності педагогів. Керівник навчального закладу має надати атестаційній комісії характеристики діяльності педагогічних працівників у міжатестаційний період.
За 10 днів — не пізніше! — до атестації педагогічного працівника ознайомлюють із характеристикою.
До 15 березня — вивчення професійної діяльності педпрацівника Згідно з затвердженим графіком роботи, атестаційна комісія повинна вивчити педагогічну діяльність працівників, які атестуються.
До 1 квітня — завершити роботу атестаційної комісії. Атестаційна комісія навчального закладу вчасно завершує вивчення професійної діяльності осіб, які атестуються, та оформлює атестаційні листи.
Якщо щодо педагогічного працівника ухвалили позитивне рішення, то протягом 5 днів, після підсумкового засідання атестаційної комісії, керівник навчального закладу видає наказ про присвоєння кваліфікаційних категорій (встановлення тарифних розрядів).
Атестація є обов’язковою і її слід проходити раз на п’ять років — ці норми лишилися ключовими у новому Положенні про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН від 09.09.2022 № 805, далі — Положення). А про те, що змінилося, поговорімо детальніше.
І карантинні обмеження, з якими ми стикнулися під час пандемії коронавірусу, і воєнний стан, спричинений військовою агресією росії, змусили нас працювати дистанційно, використовувати різні технічні засоби. Тому в нове Положення внесли норми, відповідно до яких засідання атестаційної комісії можна проводити в режимі відеоконференцій. Кожен педагогічний працівник має право подавати відповідній атестаційній комісії атестаційні документи в електронній формі: формат PDF, кожен документ окремим файлом. Комісія повинна підтвердити отримання документів.
Атестаційна комісія також може надсилати інформацію про проведення засідань працівнику на електронну адресу, яку він вказав у заяві, запрошувати, надсилати сканований підписаний атестаційний лист.
У новому Положенні враховані й форс-мажорні обставини, які унеможливлюють проведення засідання атестаційної комісії чи роботу атестаційної комісії. Атестацію можна відтермінувати до закінчення надзвичайних обставин, які спричинили відтермінування.
Раніше вищу кваліфікаційну категорію, як і відповідні звання, як-от: «старший вчитель», «старший вихователь», «вчитель-методист», «вихователь-методист», присвоювали лише атестаційні комісії ІІ і ІІІ рівнів, а комісії І рівня, тобто на рівні закладу освіти, могли тільки порушувати клопотання про присвоєння вищої кваліфікації чи педагогічного звання перед атестаційною комісією ІІ чи ІІІ рівня. За новим Положенням таке рішення ухвалює атестаційна комісія на рівні закладу освіти. Єдиний, щодо кого не може ухвалювати рішення атестаційна комісія І рівня, — це керівник закладу освіти.
Керівника закладу освіти на відповідність займаній посаді атестує атестаційна комісія ІІ рівня, тобто відповідного органу управління освітою.
Є й певні обмеження до атестаційної комісії І рівня. Цю комісію можна створювати тільки у тих закладах освіти, у яких працює понад 15 педагогічних працівників. Якщо їх у закладі менше 15, то атестацію здійснює атестаційна комісія ІІ рівня, тобто атестаційна комісія відповідного органу управління освітою.
Відповідно до нового Положення секретар атестаційної комісії:
Кваліфікаційні категорії та педагогічні звання, присвоєні до набрання чинності нового Положення, дійсні до атестації педагогічних працівників, проведеної згідно з ним.
Часто саме заступник директора школи виконує функціональні обов’язки секретаря атестаційної комісії.
Якщо раніше члени атестаційної комісії ухвалювали рішення про присвоєння чи неприсвоєння педагогічних звань, певних кваліфікаційних категорій таємним голосуванням, то нове Положення дозволяє комісії самій визначати, як проводити голосування: відкрито чи таємно. Відмітку про це потрібно зробити у протоколі.
Якщо при ухваленні рішення про присвоєння кваліфікаційної категорії чи педагогічного звання в атестаційній комісії рівна кількість голосів розподілилася між «за» і «проти», рішення ухвалюють на користь педагогічного працівника.
І протокол засідання атестаційної комісії, й атестаційні листи мають підписувати лише голова та секретар атестаційної комісії. Раніше була норма, що ці документи підписували всі члени атестаційної комісії.
У додатку до нового Положення подали приклад оформлення протоколу засідання атестаційної комісії.
Якщо атестується голова атестаційної комісії, а головою може бути як керівник закладу освіти, так і його заступник, то він не може головувати. Це стосується тих керівників, які у закладі за сумісництвом займаються викладацькою роботою.
Атестаційна комісія може ухвалювати рішення про вивчення практичного досвіду педагогічного працівника, який атестується. Якщо раніше атестаційна комісія обов’язково мала відвідувати заняття, уроки, позаурочні заходи педагога, який атестується, то тепер, якщо немає питань до педагогічної діяльності працівника, то достатньо документів, які він подав до атестаційної комісії.
Раніше рішення про присвоєння кваліфікаційної категорії чи педагогічного звання атестаційна комісія ухвалювала в присутності педагогічного працівника, тобто його запрошували на засідання. Якщо педагог не міг бути присутнім, то повинен був надавати підтверджувальні документи. Згідно з новим Положенням педагог може бути присутнім на засіданні атестаційної комісії, якщо забажає або якщо виникли питання у членів атестаційної комісії чи до тих документів, які подав педагог, чи до певних показників роботи працівника тощо.
Раніше позачергову атестацію проводили, якщо у міжатестаційний період у педагогічного працівника були певні досягнення, перемоги в конкурсах тощо, що давало підстави для позачергового розгляду документів. За новим Положенням позачергову атестацію можна проводити не лише за ініціативою педагогічного працівника, а й за ініціативою керівника закладу освіти, якщо він встановив погіршення результатів роботи працівника.
Також позачергову атестацію керівника закладу освіти можуть проводити, якщо внаслідок проведення інституційного аудиту в закладі освіти експерти виявили низьку якість освітньої діяльності.
У додатку до нового Положення подали приклади оформлення заяви про проведення позачергової атестації та апеляційної заяви.
Керівник закладу освіти протягом трьох робочих днів після засідання атестаційної комісії, за результатами якого педагогічному працівникові було присвоєно (підтверджено) кваліфікаційну категорію, педагогічне звання, має видати відповідний наказ та ознайомити з ним педагогічного працівника під підпис.
Наказ керівник має подати до бухгалтерії закладу освіти чи до централізованої бухгалтерії, що здійснює бухгалтерський облік закладу освіти, для нарахування заробітної плати та проведення її перерахунку з дати видання наказу про присвоєння наступної кваліфікаційної категорії або присвоєння педагогічного звання.
Якщо педагогічний працівник успішно пройшов сертифікацію, її зараховують як проходження атестації. Сертифікація також є підставою для присвоєння педагогу відповідної кваліфікаційної категорії та/або педагогічного звання.
Зарахування сертифікації здійснюється один раз протягом строку дії сертифіката під час чергової або позачергової атестації педагога, що проводять за його ініціативи.
Успіхів у новому навчальному році!
У триденний строк наказ: доводять до відома педагогічних працівників під підпис, подають копію в бухгалтерію для нарахування заробітної плати.
ВИТЯГ
з протоколу № 3 засідання
атестаційної комісії Кинашівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
від 31.03.2020 року
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про проведення засідання атестаційної комісії в умовах карантину.
2. Про атестацію Кот Л.І., Маруніч О.М., Большак Д.В., Вороної О.М., Журавель О.Є., Ганнич Т.Г., Большак Д.В. на відповідність займаним посадам та про присвоєння кваліфікаційних категорій.
ВИРІШИЛИ:
1. Керуючись постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОУГО-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2” (із змінами, внесеними 16 та 25 березня 2020 року), абзацом другим пункту 3.2 розділу III Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06 жовтня 2010 р. № 930, наказом Міністерства освіти і науки України від 16 березня 2020 р. № 406 (із змінами, внесеними наказом Міністерства освіти і науки України від 26 березня 2020 р. № 458), засідання атестаційної комісії проводиться у звичайному режимі без присутності атестуючих.
Результат голосування:
За 7 ( сім ), проти 0 (нуль), утримались 0 (нуль).
2. Обрано форму голосування – відкриту.
Результат голосування:
За 7 ( сім ), проти 0 (нуль), утримались 0 (нуль).
3. Ворона Олена Михайлівна відповідає займаній посаді, порушити клопотання перед атестаційною комісією сектору освіти Борзнянської РДА про присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії».
4. Ганнич Тетяна Григорівна відповідає займаній посаді, порушити клопотання перед атестаційною комісією сектору освіти Борзнянської РДА про прийняття рішення щодо відповідності Ганнич Т.Г. раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії».
5. Кот Людмила Іванівна відповідає займаній посаді, порушити клопотання перед атестаційною комісією сектору освіти Борзнянської РДА про прийняття рішення щодо відповідності Кот Л.І. раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії».
6. Маруніч Олена Миколаївна відповідає займаній посаді, порушити клопотання перед атестаційною комісією сектору освіти Борзнянської РДА про прийняття рішення щодо відповідності Маруніч О.М. раніше присвоєним кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії» та педагогічному званню «старший учитель».
7. Журавель Ольга Євгенівна відповідає займаній посаді та раніше встановленому 11 тарифному розряду.
8. Большак Діана Василівна, соціальний педагог, відповідає займаній посаді, присвоїти кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої категорії».
9. Большак Діана Василівна, практичний психолог, відповідає займаній посаді та раніше встановленому 11 тарифному розряду.
Голова атестаційної комісії _____________ Н.М.Прядка
Секретар атестаційної комісії _____________ Т.А.Стороженко
КИНАШІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ
НАКАЗ
31.03.2020 року с. Кинашівка № 27
Про результати атестації
педагогічних працівників
у 2019 - 2020 н.р.
Відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 р. № 930 (Зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту № 1473 від 20.12.2011 року № 1473, наказом МОН від 08.08.2013 р. № 1135), на підставі рішення атестаційної комісії І рівня Кинашівської ЗОШ І-ІІІ ступенів від 31.03.2020 року, протокол засідання № 3
НАКАЗУЮ:
1. Присвоїти кваліфікаційну категорію «спеціаліст першої категорії» та встановити 13 тарифний розряд соціальному педагогу Большак Діані Василівні.
2. Встановити відповідність раніше встановленому 11 тарифному розряду практичному психологу Большак Діані Василівні.
3. Встановити відповідність раніше встановленому 11 тарифному розряду учителю початкових класів Журавель Ользі Євгенівні.
4. Оплату праці педагогічним працівникам, які атестувалися у 2019 – 2020 навчальному році, здійснювати відповідно до цього наказу з дня прийняття рішення атестаційною комісією.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Стороженко Т.А.
Директор школи Н.М.Прядка
Проводимо атестацію педагогічних працівників: крок за кроком
До 15 березня згідно із затвердженим графіком роботи атестаційна комісія має вивчити педагогічну діяльність працівників, які атестуються.
Крок 6. Оформлюємо протокол засідання атестаційної комісії
1. Про затвердження Змін до Типового положення про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН України від 08.08.2013 № 1135)
2. Щодо атестації керівників (Лист МЛН України 13.132.2013 №2/5-13-3018) wym-1477606427035
3. Про застосування Типового положення про атестацію педагогічних працівників України (лист МОН України від 06.01.2011 №1/9-6) wym-1477606820503
3. Щодо атестації педагогічних працівників (лист МОН України від 25.10.2012 №1/9-779) wym-1477606961590
4. Щодо надання роз'яснень з питань атестації (лист МОНмолодьспорт від 22.02.2012 №2/1-13-430) wym-1477607182105
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 23.12.2015 №1109 "Про затвердження переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників та порядку їх присвоєння" wym-1477607665901
1. Методичні рекомендації щодо організаціїатестації педагогічних кадрів узагальноосвітніх навчальних закладах wym-1477607407545